Mikrokredencialai Ispanijoje: Katalonijos Atvirojo universiteto gerosios praktikos pavyzdys

Interviu su Ispanijos mokslininku Mitchell Peters

Sparčiai kintant darbo rinkos poreikiams, vis daugiau dėmesio skiriama lanksčiam ir tikslingam kompetencijų tobulinimui. Mikrokredencialai tampa reikšminga priemone, leidžiančia įgyti konkrečius įgūdžius per trumpą, struktūruotą mokymosi laikotarpį. Pagal Europos Sąjungos Tarybos 2022 m. rekomendaciją mikrokredencialas apibrėžiamas kaip besimokančiojo įgytų mokymosi rezultatų įrašas, pasiektas per trumpą mokymosi patirtį. Šie mokymosi rezultatai yra įvertinti pagal skaidrius standartus. Mikrokredencialas išduodamas laikantis sutartų standartų, yra perkeliamas, dalijamas ir gali būti derinamas su didesniais kredencialais ar kvalifikacijomis. Rekomendacijoje taip pat nustatyti bendrieji principai, skirti užtikrinti mikrokredencialų kokybę, skaidrumą ir pripažinimą visoje Europos Sąjungoje, apibrėžiami jų standartiniai elementai bei sąsajos su formaliojo ir neformaliojo mokymosi sistemomis.

Lietuvoje mikrokredencialų diegimas yra ankstyvoje stadijoje – nors kai kurios aukštosios mokyklos jau siūlo trumpalaikius mokymus pagal šį modelį, nacionalinis teisinis reglamentavimas dar nėra išsamiai išvystytas. Vis dėlto ES gairės ir tarptautiniai pavyzdžiai tampa impulsu tobulinti švietimo sistemą ir stiprinti mokymosi visą gyvenimą politiką.

„Europass“ projekto ambasadorė Indrė Oleškevičienė nusprendė pasidomėti ir paanalizuoti, kaip kitų Europos šalių universitetuose reglamentuojami mikrokredencialai ir kokia yra jų patirtis juos išduodant.

Gerosios praktikos pavyzdžiu ir patirtimi sutiko pasidalinti Katalonijos Atvirojo universiteto (Universitat Oberta de Catalunya, UOC) mokslininkas Ispanijoje Mitchell Peters, turintis didelę patirtį mikrokredencialų srityje.

Šiuo metu Mitchell Peters Katalonijos Atvirajame universitete vadovauja įvairiems europiniams projektams, susijusiems su mikrokredencialų suteikimu, perkvalifikavimu ir kvalifikacijos kėlimu Europos aukštajame moksle. Mokslininkas domisi technologijų taikymu švietime – tai apima mokymąsi visą gyvenimą, siekiant atliepti darbo rinkos poreikius ir gerinti įsidarbinamumą. Taip pat jis gilinasi į nuotolinio mokymosi aukštajame moksle tematiką, daugiausia dėmesio skirdamas tarpdisciplininiams, mišriems metodams ir kritiniam požiūriui. Mitchell Peters yra publikavęs straipsnių pirmaujančiuose recenzuojamuose žurnaluose, tokiuose kaip „British Journal of Educational Technology“, „Higher Education Research and Development“ ir „Australasian Journal of Educational Technology“, tad džiaugiamės, kad mokslininkas sutiko pasidalinti savo įžvalgomis apie mikrokredencialų reglamentavimą Ispanijoje bei pristatyti Katalonijos Atvirojo universiteto patirtį šioje srityje.

Mokslininkui buvo užduota keletas klausimų apie mikrokredencialų reglamentavimą nacionaliniu mastu Ispanijoje bei apie Katalonijos Atvirojo universiteto patirtį juos išduodant.

Kaip mikrokredencialai yra apibrėžiami Ispanijoje? Ar yra nacionaliniu mastu parengti mikrokredencialus reglamentuojantys dokumentai?

Ispanijoje mikrokredencialai tapo populiarūs politikos srityje ir praktikoje, ypač po to, kai nacionaliniai teisės aktai buvo papildyti Karališkuoju dekretu (Real Decreto 822/2021, de 28 de September). Karališkasis įstatymų leidybos dekretas Ispanijoje yra įstatymo galią turinti teisės norma. Karališkasis dekretas (Real Decreto 822/2021, de 28 de September), reglamentuojantis aukštojo mokslo organizavimą Ispanijoje, buvo papildytas 2022 metais ir jame oficialiai įtrauktas skyrius, pripažįstantis mikrokredencialus tęstinėse universitetinėse studijose. Šio dekreto įgyvendinimas buvo glaudžiai susijęs su trumpų, lanksčių mokymosi galimybių skatinimu, suderintu su darbo rinkos poreikiais. Papildytas dekretas taip pat buvo suderintas su Nacionalinės aukštojo mokslo ministerijos parengtu mikrokredencialų planu.

Planas „Mikrokredencialai“ – tai Ispanijos nacionalinė iniciatyva, kurią pradėjo Nacionalinė aukštojo mokslo ministerija, atsižvelgdama į ES Tarybos rekomendacijas dėl mikrokredencialų (2022). Jos tikslas – skatinti ir sisteminti mikrokredencialų kūrimą, įgyvendinimą ir pripažinimą visose Ispanijos (ypač valstybinėse) aukštojo mokslo institucijose. Remiantis Europos Sąjungos Tarybos rekomendacijomis dėl Europoje sutarto požiūrio į mikrokredencialus mokymuisi visą gyvenimą ir įsidarbinimui skatinti (2022), Ispanijoje mikrokredencialas apibrėžiamas kaip sertifikatas, patvirtinantis per trumpą mokymosi patirtį pasiektus mokymosi rezultatus, kurie yra vertinami, užtikrinant kokybę ir atitikimą konkretiems darbo rinkos poreikiams, įgūdžiams ar kompetencijoms.

Mikrokredencialai turi būti:

  • lankstūs;
  • atliepiantys darbo rinkos poreikius (orientuoti į lengvesnes įsidarbinimo galimybes);
  • suteikiantys galimybę kaupti ir jungti į didesnius mikrokredencialus (siekiant įgyti aukštesnę kvalifikaciją);
  • išduodami aukštojo mokslo institucijų, ypač valstybinių universitetų, veikiančių pagal universitetinio mokymosi visą gyvenimą programą.

Katalonijos Atvirasis universitetas 2023 metais organizavo ir pirmąjį Mikrokredencialų Masterclass renginį. Kokios universiteto patirtys išduodant mikrokredencialus? Kaip išduodate? Kokiomis skaitmeninėmis infrastruktūromis naudojatės?

Katalonijos Atvirasis universitetas buvo mikrokredencialų kūrimo ir diegimo Ispanijoje pradininkas. Pastaraisiais metais Katalonijos Atvirasis universitetas dalyvavo įvairiuose ES projektuose, kuriuose tyrinėjami ir nagrinėjami mikrokredencialai (MCX, OpenEU, EULEP). Praėjusiais metais universitetas pradėjo siūlyti pirmuosius UOC ženklo mikrokredencialus, atitinkančius Ispanijos ministerijos „Mikrokredencialų planą“ ir ES standartus. Daugelis jų siūlomi per trumpus magistrantūros kursus (cursos de especialización), MOOC ir kitus inovatyvius formatus, sukurtus pagal Europos iniciatyvas, tokias kaip Europos universitetų aljanso „OpenEU“ ir „Erasmus+“ projektai.

Vienas ryškiausių pavyzdžių – Katalonijos Atvirojo universiteto lyderystė ES finansuojamuose projektuose, tokiuose kaip „MicroCredX“ ir „MICROBOL“, kur universitetas prisidėjo prie sąveikių sistemų kūrimo, skirtų kvalifikacijų skaidrumui ir pripažinimui. Mikrokredencialams išduoti ir kaupti Katalonijos Atvirasis universitetas naudoja gerai žinomas „Open Badges“, „Europass“ ir „Canvas“ skaitmenines infrastruktūras, kurios yra integruotos į universiteto sistemas.

Kokios Jūsų patirtys universitete? Ar matote susidomėjimo mikrokredencialais augimą iš studentų ar suaugusiųjų besimokančiųjų pusės?

Mano, kaip Katalonijos Atvirojo universiteto tyrėjo ir projektų vadovo, požiūriu, mikrokredencialų diegimas akivaizdžiai spartėja, tačiau visiškas brandumas dar toli gražu nepasiektas. Mikrokredencialų suteikimas taip pat yra būdas universitetams išbandyti ir įgyvendinti švietimo inovacijas bei eksperimentuoti su naujomis, lanksčiomis, į poreikius reaguojančiomis tęstinio mokymo formomis. Besimokančiųjų poreikis lanksčiam, tikslingam ir su karjera susijusiam mokymuisi auga, tačiau atsiranda įrodymų, ypač iš mūsų pačių tyrimų, kad tie, kurie gauna mikrokredencialus, paprastai yra labai išsilavinę asmenys, norintys dar labiau tobulinti savo išvystytą karjerą.

Pavyzdžiui, didelė dalis Katalonijos Atvirojo universiteto siūlomų švietimo programų yra skirta dirbantiems specialistams iš sparčiai besikeičiančių sektorių, tokių kaip technologijos, švietimas ir sveikatos apsauga. Tai – jau dabar labai išsilavinę, tam tikrų sričių specialistai, gebantys savarankiškai ir nepriklausomai mokytis. Taip pat galima paminėti ir mikrokredencialus kaip galimą tarpinę patirtį, skirtą vidurinių mokyklų moksleiviams, norintiems įgyti aukštąjį išsilavinimą, tačiau dar tik baigiantiems vidurinę mokyklą.

Fokus grupėse su darbo rinkos suinteresuotųjų šalių atstovais ir kursų rengimo procesuose dalyvaujančiais ekspertais pastebėjome didelį susidomėjimą kaupiamaisiais kredencialais, kurie suteikia tiesioginę vertę ir gali būti kaupiami siekiant gauti aukštesnę kvalifikaciją. Taip pat Ispanijoje pastebime kultūrinius pokyčius: besimokantieji vis labiau vertina ne tik tradicinius diplomus, bet ir konkrečius įgūdžius bei kompetencijas patvirtinančius mikrokredencialus, kurie padeda įsitvirtinti darbo rinkoje.

Pasidalinkite, kaip Katalonijos Atvirajame universitete užtikrinama mikrokredencialų kokybė ir atitikimas darbo rinkos poreikiams.

Katalonijos Atvirasis universitetas užtikrina mikrokredencialų kokybę ir atitikimą darbo rinkos poreikiams pasitelkdamas keletą aspektų:

  • Bendradarbiavimas su pramonininkais, darbo rinkos atstovais. Dauguma mikrokredencialų rengiami bendradarbiaujant ir tiesiogiai dalyvaujant darbdaviams, įvairių sektorių ekspertams, profesinių asociacijų atstovams bei kitų pramonės sričių specialistams.
  • Atliekami darbo rinkos prognozavimo tyrimai. Katalonijos Atvirojo universiteto darbo rinkos tyrimų ir analizės skyriaus komanda atlieka kiekybinius ir kokybinius tyrimus, siekdama nustatyti augančias kompetencijas ir tendencijas įvairiuose sektoriuose, rengia ataskaitas fakultetams ir vidinėms strateginėms komandoms, dalyvaujančioms planavimo ir akademinių programų kūrimo procesuose.
  • Suderinamumas su kompetencijomis grindžiamu mokymosi dizainu. Mikrokredencialai yra aiškiai suderinti su profesiniais profiliais ir įgūdžių sistemomis bei modeliais (pvz., ESCO, DigComp, EntreComp) ir kuriami taikant kompetencijomis grindžiamą dizainą.
  • Vyksta vidinis kokybės užtikrinimas. Mikrokredencialai pereina griežtą Katalonijos Atvirojo universiteto vidinį patvirtinimo procesą, siekiant užtikrinti suderinamumą su universiteto švietimo modeliu ir mokymosi rezultatais. Katalonijos Atvirasis universitetas – vienintelis, kuris visapusiškai užtikrina visų universiteto akademinių programų kokybę.

Kokios Jūsų institucijoje patirtys su mikrokredencialų įskaitymu?

Mikrokredencialų pripažinimas vyksta, tačiau ši sritis dar nėra visiškai išvystyta, ir iššūkių vis dar pasitaiko. Katalonijos Atvirasis universitetas žengė svarbų žingsnį formalizuodamas mikrokredencialus kaip kaupiamų kvalifikacijų (pvz., antrosios pakopos studijų diplomų, magistro laipsnių) dalį, aiškiai perteikdamas jų vertę ir tai, kaip veikia kaupimo sistema. Pavyzdžiui, besimokantieji gali kaupti trumpus kursus ir pritaikyti juos ilgesnėms programoms.

Katalonijos Atvirasis universitetas, įgyvendindamas tarptautinius projektus, aktyviai formavo pripažinimo procesus Europos lygmeniu, kurie sprendžia integracijos ir sąveikos su Bolonijos sistema klausimus. Tačiau oficialus nacionalinio lygmens pripažinimas (ypač integracija į valstybinių universitetų sistemą) Ispanijoje vis dar vystosi.

Ir pabaigai – paskutinis klausimas. Pasidalinkite, kokius Jūs, kaip šios tematikos ekspertas, išskirtumėte mikrokredencialų privalumus.

Mikrokredencialai suteikia keletą pagrindinių privalumų:

  • Lankstumas: jie leidžia besimokantiesiems mokytis savo tempu ir pagal savo poreikius.
  • Aktualumas: mikrokredencialus galima greitai atnaujinti, atliepiant spartų technologijų vystymąsi bei atitikimą naujoms praktikoms ar reglamentams.
  • Moduliškumas ir suderinamumas: jie leidžia besimokantiesiems siekti platesnių kvalifikacijų.
  • Prieinamumas: trumpos, tikslingos mokymosi patirtys sumažina netradicinių besimokančiųjų įsitraukimo kliūtis, pavyzdžiui, mūsų skaitmeninių kompetencijų kursai Ispanijos kaimo vietovėse gyvenantiems piliečiams (mažiau nei 5000 gyventojų).
  • Įsidarbinamumas: jie padeda užtikrinti tiesiogines sąsajas tarp mokymosi ir darbo rinkos poreikių.
  • Ankstesnio mokymosi pripažinimas: jie suteikia galimybę pripažinti neformaliojo ir savaiminio mokymosi (angl. non-formal and informal learning) pasiekimus.