Metodiniai vaizdo įrašai, skirti vyresnių klasių mokiniams

Šie vaizdo įrašai ir jų metodologija skirta karjeros specialistams, dirbantiems su vyresnių klasių mokiniais. Peržiūrėjus kiekvieną vaizdo įrašą, turėtų būti skiriama laiko klasėje arba mažesnėse grupelėse aptarti su karjera susijusius klausimus, jausmus ir mintis. Klausimai skirti apmąstymui, o ne galutiniams atsakymams rasti.

Vaizdo įrašus galima žiūrėti bet kokia tvarka, nebent būtų parašyta kitaip. Vaizdo įrašus ir metodologiją paruošė „Euroguidance“ ambasadorius gydytojas psichoterapeutas Dainius Jakučionis.

Šiame vaizdo įraše kalbama apie iš Japonijos kilusį veiklos pasirinkimo metodą, kuriame bandoma suderinti veiklas, kurias žmogus mėgsta, moka, jos yra pelningos ir prasmingos. Vaizdo įraše yra pateikiami pavyzdžiai ir kviečiama pagalvoti apie tokias veiklas.

Vaizdo įraše yra 2 vietos, kuriose prašoma sustabdyti vaizdo įrašą ir susirašyti tai, ko prašoma (ką mėgsta veikti ir ką moka veikti). Peržiūrėjus vaizdo įrašą kviečiama padiskutuoti grupėje ar mažose grupelėse žemiau pateiktais klausimais. Taip pat po klausimais rasite vizualą, kurį galite panaudoti kalbėdami apie „Ikigai“ metodą.

Klausimai:

  • Kaip pasikeitė Jūsų požiūris į savo karjeros pasirinkimą po peržiūrėto vaizdo įrašo apie „Ikigai“?
  • Kaip manote, už kokią veiklą žmonės jums mokėtų ir ar ji atitinka tai, kas jums patinka arba ką mokate? Ką galėtumėte padaryti, kad taip būtų?
  • Kaip suprantate „reikalinga pasauliui“ šiame vaizdo įraše ir ar tikite, kad jūsų pasirinkta veikla galėtų būti prasminga ne tik jums, bet ir kitiems žmonėms?

Šiame vaizdo įraše kalbama apie pasirinkimus, kuriuos žmonės daro gyvenime. Vieni susiję su karjera, kiti su gyvenimo būdo pasirinkimais. Vaizdo įrašo pabaigoje kviečiama užsirašyti savo mintis ir jausmus galvojant apie karjeros pasirinkimus, tad nuo šio klausimo galite ir pradėti diskusiją grupėje ar mažose grupelėse.

Klausimai:

  • Kaip jaučiatės ir kokios mintys ateina, kai galvojate apie karjeros pasirinkimus?
  • Kaip susidorojate su šiais jausmais ir mintimis? Kas Jums padėtų jaustis ramiau?
  • Kalbėtojas pabrėžia, kad nėra „neteisingų“ pasirinkimų, bet yra patirtis, kuri formuoja mus ateičiai. Ar sutinkate, ar nesutinkate su šiuo požiūriu? Kodėl?

Šiame vaizdo įraše kalbama apie neužtikrintinumą ateitimi ir kviečiama pagalvoti kokią grėsmę, o gal galimybę kelia dirbtinis intelektas. Diskusijos metu aptarkite žemiau pateiktus klausimus grupėje ar mažose grupelėse.

Klausimai:

  • Vaizdo įraše nagrinėjamas visuomenės ir asmeninis susirūpinimas dėl dirbtinio intelekto augimo ir jo poveikio ateities profesijoms. Ar pritariate šiems nuogąstavimams ir kaip, jūsų manymu, dirbtinis intelektas gali formuoti ateities darbo rinką?
  • Vaizdo įraše spėliojama apie visiškai naujas profesijas, kurios galėtų atsirasti dėl technologinės pažangos, pavyzdžiui, „Išmaniųjų namų projektavimo vadybininkas“ arba „Duomenų detektyvas“. Kaip manote, kokios dar profesijos galėtų atsirasti dirbtinio intelekto formuojamame pasaulyje?
  • Vaizdo įraše raginama apsvarstyti, kurios profesijos dėl dirbtinio intelekto gali tapti nebereikalingos, ir kaip tai galėtų paveikti jų karjeros pasirinkimą. Ar svarstėte, kaip dirbtinis intelektas galėtų paveikti jūsų dabartinę ar būsimą profesiją?

Šiame vaizdo įraše kalbama apie motyvacija ir dopaminą. Kaip jie susiję ir kas mažina bei didina motyvaciją. Po vaizdo įrašo peržiūros užduokite žemiau esančius klausimus diskusijai tęsti grupėje ar mažose grupelėse.

Klausimai:

  • Vaizdo įraše aptariama motyvacija ir jos ryšys su dopaminu. Ar sutinkate su vaizdo įraše paaiškintu dopamino vaidmeniu mūsų motyvacijos lygiui? Ar esate tai pastebėję savo gyvenime ir veikloje?
  • Vaizdo įraše kalbama apie tai, kad per daug laiko praleidžiant pasyviai socialinėje medijoje gali sumažėti mūsų dopamino lygis, o vėliau ir motyvacija. Ar esate susidūrę su tokiu motyvacijos išsekimu dėl naudojimosi socialine medija?
  • Pasak vaizdo įrašo, užduočių, kurias laikome sėkmingomis, atlikimas gali padidinti dopamino lygį ir mūsų motyvaciją. Kaip jūs asmeniškai siejate sėkmę su savo motyvacijos lygiu? Kada jaučiatės motyvuoti?
  • Vaizdo įraše pabrėžiama, kad motyvacija neatsiranda nieko nedarant; ji atsiranda atlikus tam tikrą veiksmą. Kaip paprastai išjudinate savo motyvaciją, kai pastebite, kad jos trūksta?

Pirmame vaizdo įraše pavadinimu „Stresas“ kalbama apie stresą ir jo priežastis, aptariamos išorinės ir vidinės streso priežastys. Po pirmo vaizdo įrašo galite padiskutuoti pagal klausimus ir vėliau parodyti šį vaizdo įrašą, kuriame aptariami 3 pratimai padedantys sumažinti stresą įtemptose situacijose.

Klausimai:

  • Vaizdo įraše aptariama, kad stresas yra normali gyvenimo dalis ir yra pokyčių rodiklis. Ar sutinkate su mintimi, kad stresas yra esminė prisitaikymo prie naujų aplinkybių dalis?
  • Remiantis vaizdo įrašu, stresas gali turėti neigiamą poveikį, ypač akademiniame kontekste, pavyzdžiui, gaunant prastus pažymius. Ar esate patyrę tokio pobūdžio stresą ir kaip jis veikia jūsų pasiekimus? Kaip manot, kiek pažymiai turi įtakos Jūsų stresui?
  • Vaizdo įraše taip pat kalbama apie tai, kaip vidiniai veiksniai, pavyzdžiui, mūsų mintys ir savęs suvokimas, prisideda prie streso. Kaip manote, kiek jūsų vidinis dialogas daro įtaką jūsų streso lygiui?
  • Užsirašykite savo mintis, ypač negatyvias, dėl kurių jaučiatės prastai ir patiriate streso. Kuo dažniau pastebėsite tokias mintis, tuo greičiau galėsite pradėti jomis abejoti, nes ypač negatyvios mintys dažnai yra klaidingos ir nepadeda, tačiau sukelia dar daugiau streso

Šiame vaizdo įraše kalbama apie savivertės ir pasitikėjimo savimi skirtumus bei aptariama, kaip būtų galima didinti tiek savivertę, tiek pasitikėjimą savimi. Peržiūrėjus vaizdo įrašą pateikite žemiau esančius klausimus diskusijai grupėje ar mažose grupelėse.

Klausimai:

  • Pateikite konkrečių savivertės ir pasitikėjimo savimi pavyzdžių iš savo gyvenimo. Ar lengva tai atskirti?
  • Vienas iš pagrindinių punktų yra apie tai, kaip svarbu užduoti klausimus, nepaisant to, kokie „kvaili“ jie gali atrodyti, ir kaip tai susiję su saviverte. Ar kada nors susilaikėte neuždavę klausimo dėl baimės, kad jus pasmerks? Kaip tai paveikė jūsų savivertę?
  • Tekste kalbama apie kitų žmonių vaidmenį stiprinant mūsų savivertę, kai jie žarsto komplimentus ir teigiamą pastiprinimą. Kaip manote, kiek svarbus išorinis patvirtinimas stiprinant savivertę? Ar savivertę gali susikurti tik pats žmogus?

Šiame vaizdo įraše kalbama apie karjeros pasirinkimo priežastis ir kas daro joms įtaką. Kviečiame pasvarstyti, kiek pats moksleivis renkasi, o kiek jis paklūsta kitų įtakai. Po vaizdo įrašo peržiūros užduokite žemiau pateiktus klausimus diskusijai grupėje ar mažose grupelėse.

Klausimai:

  • Vaizdo įraše buvo paminėta, kad draugai gali daryti didelę įtaką mūsų karjeros pasirinkimui. Ar kada nors jautėte bendraamžių spaudimą, kai sprendėte dėl savo būsimos karjeros? Ar galite pasidalyti pavyzdžiu?
  • Vaizdo įraše kalbama apie tai, kad mokytojai kartais gali tave pastūmėti į tam tikrą sritį, nes tau gerai sekasi tam tikras dalykas. Ar mokytojas kada nors bandė nukreipti jus link karjeros, kurios nebūtinai norėjote? Kaip dėl to jautėtės?
  • Pasak vaizdo įrašo, tėvų lūkesčiai taip pat gali būti karjeros pasirinkimo veiksnys. Ar kada nors jautėte tėvų spaudimą siekti tam tikros karjeros? Kaip su tuo susitvarkėte?
  • Vaizdo įraše raginama paklausti savęs, kodėl norite rinktis tam tikrą profesiją. Kaip žinote ar tai yra Jūsų noras, ar tam kas nors daro įtaką?

Šiame vaizdo įraše kalbama apie pasirinkimų paralyžiau paradoksą, kad kartais gali būti sunku pasirinkti, nes yra labai daug pasirinkimų. Vaizdo įraše pateikiami keli būdai, kaip sau padėti esant pasirinkimų paralyžiui. Pažiūrėję įrašą užduokite žemiau esančius klausimus diskusijai grupėje ar mažose grupelėse.

Klausimai:

  • Ar sutinkate su „pasirinkimo paralyžiaus“ sąvoka? Ar galite prisiminti asmeninę patirtį, kai jautėtės priblokšti per daugybės pasirinkimų?
  • Patirtis, pavyzdžiui, apsilankymas tėvų darbovietėje, siūloma kaip būdas padėti priimti sprendimus. Kokie kiti patirties metodai galėtų būti naudingi?
  • Surašykite visus galimus norus ir fantazijas apie ateities karjerą ir po to pabandykite sudaryti TOP 5 ar TOP 3 sąrašą iš labiausiai patinkančių profesijų.
  • Ką manote apie profesijų keitimą kelis kartus per gyvenimą? Ar šiuolaikiniame sparčiai besikeičiančiame pasaulyje tai privalumas, ar trūkumas? Kaip Jūs norėtumėte?